Informujemy, że strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.X
  • pl
  • cz
  • de
  • en
  • sp
  • fr
  • it
  • ru
licznik przesyłek
  • 1
  • 5
  • 8
  • 7
  • 4
  • 5
  • 7
  • 6
stan na:
************************************************************************************************************************

jakość POLTRAF

 

TSL BIZNES, nr 1/2013

ANNA KUNYSZ "SYSTEMY AUTOMATYCZNEJ IDENTYFIKACJI DANYCH W FARMALOGISTYCE"

 

Proces dystrybucji produktów leczniczych jest bardzo złożony. Od firm oferujących outsourcing usług w tym zakresie wymaga się znacznie większego zaangażowania na rzecz bezpieczeństwa transportowanych towarów niż w innych branżach. Operatorzy logistyczni, stawiając sobie za cel usprawnienie procesu dystrybucji przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka uszkodzenia przewożonych produktów leczniczych, coraz częściej sięgają po rozwiązania z zakresu automatycznej identyfikacji danych. Decyzja o ich wdrożeniu jest traktowana jako element obliczonej na długofalowe korzyści strategii firmy.

 

Techniki automatycznej identyfikacji umożliwiają szybkie i bezbłędne wprowadzanie danych do systemów informatycznych, a co za tym idzie wpływają na optymalizację procesów logistycznych. Najczęściej wykorzystywane, ze względu na wysoką skuteczność i niewielkie, w porównaniu do innych opcji, koszty wprowadzenia, są jednowymiarowe kody paskowe. Coraz częściej używa się jednak kodów dwuwymiarowych z uwagi na ich większą pojemność. Ponadto, aby odczytać kod dwuwymiarowy nie jest konieczne specjalne urządzenie – wystarczy telefon komórkowy. Jednocześnie rośnie popularność systemów RDIF (Radio Frequency Identification) wykorzystujących fale radiowe do bezstykowego odczytu (identyfikacja towaru odbywa się na odległość, w momencie gdy produkt znajdzie się w zasięgu działania dekodera).

Firma Poltraf, wyspecjalizowany operator logistyczny działający w branży farmaceutycznej, posługuje się systemem automatycznej identyfikacji opartym na kodach kreskowych. Wykorzystuje w tym celu specjalistyczne urządzenia, tzw. terminale mobilne, które są zintegrowane z systemem informatycznym. Terminale łączą w sobie funkcje:

  1. telefonu (sieć GSM umożliwia prowadzenie rozmów);
  2. czytnika kodów kreskowych (wykorzystywanego do skanowania kodów kreskowych, którymi opatrzone są przesyłki);
  3. modułu GPS (który pozwala określić dokładną lokalizację transportowanych przesyłek);
  4. aparatu cyfrowego (wykorzystywanego najczęściej w celu udokumentowania stanu towaru w przypadku złożenia reklamacji).

Standardowo terminale mobilne działają w trybie on-line. Urządzenia łączą się z siecią GSM (podczas trasy) lub z siecią Wi-Fi (gdy samochody znajdują się w oddziałach). W przypadku utraty zasięgu, automatycznie przełączają się na tryb off-line. Nie przerywają rejestracji danych, ale zapisują je w wewnętrznej pamięci, a po odzyskaniu połączenia wysyłają brakujące informacje do systemu. Dzięki wykorzystaniu technologii Bluetooth, terminale mobilne mogą łączyć się z innymi urządzeniami elektronicznymi np.: ręcznymi czytnikami kodów kreskowych, drukarkami mobilnymi oraz zestawami słuchawkowymi wykorzystywanymi przez kierowców do prowadzenia rozmów podczas jazdy. Całość pracuje pod kontrolą systemu Windows Mobile. Na terminalach mobilnych zainstalowana jest autorska aplikacja firmy Poltraf – Poltraf Mobile – dedykowana pracy kierowców i ekspedytorów.

Każdą przesyłkę należy oznaczyć kodem kreskowym generowanym podczas wystawiania listu przewozowego. Kod kreskowy jest źródłem informacji o transportowanym towarze: jego nadawcy, odbiorcy, opakowaniu oraz warunkach, w jakich powinien być przewożony. To swojego rodzaju „wizytówka” pozwalająca odróżnić od siebie przesyłki. Kierowcy i ekspedytorzy sczytują kody kreskowe na wszystkich etapach dystrybucji. Tym samym rejestrują każdą przeprowadzoną operację:

  1. odbiór towaru od nadawcy;

Zlecenia odebrania towaru od nadawcy są wysyłane kierowcy na terminal mobilny. Zlecenie zawiera szczegółowe informacje o towarze: miejscu odbiory, rodzaju i kategorii przesyłki oraz temperaturze przewozu. Każda odbierana przesyłka musi być zeskanowana w celu weryfikacji.

  1. przyjęcie towaru przez ekspedytora;

Przy odbiorze towaru ekspedytor skanuje numer rejestracyjny samochodu. Na ekranie terminala mobilnego wyświetlają się informacje o ilości i rodzaju przesyłek, które powinien dostarczyć kierowca.  Następnie ekspedytor skanuje kod każdej przesyłki, a terminal mobilny weryfikuje, czy kurier przywiózł właściwy towar.

  1. sortowanie przesyłek na odpowiednie kierunki;

Jeśli podczas segregowania ekspedytor odłoży przesyłkę na niewłaściwe miejsce, system wysyła informację o pomyłce na terminal mobilny. Dzięki temu znacząco spada liczba błędów popełnianych przy sortowaniu towaru. Podczas segregacji przesyłek ekspedytorzy kontrolują, czy wszystkie paczki są prawidłowo oznaczone. Jeśli wykryją błąd w oznakowaniu, wprowadzają poprawki na terminali mobilnym, a dane automatycznie aktualizują się w systemie.

  1. załadunek towaru;

Kierowca, załadowując towar do swojego samochodu, skanuje kod każdej przesyłki. Na tej podstawie generowana jest dla niego lista załadunkowa, uwzględniająca wszystkie punkty odbioru i dostawy. Kierowca pobiera ją na terminal mobilny. Dzięki pełnej integracji z systemem informatycznym, osoby zarządzające transportem mogą w każdej chwili wprowadzić zmiany na liście załadunkowej kierowcy, a wszystkie dane automatycznie pojawią się na jego terminalu mobilnym.

  1. dostarczenie towaru;

Po dostarczeniu towaru do odbiorcy kierowca skanuje kody wszystkich przesyłek, a system weryfikuje, czy dostarczono cały towar. Jednocześnie sprawdza, jakie usługi dodatkowe powinny zostać wykonane (zwrot dokumentów, opakowań czy rejestratorów temperatury).

Weryfikacja poprawności przeprowadzanych operacji przebiega już na etapie skanowania, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo transportowanego towaru. Wszystkie dane zarejestrowane za pomocą terminali mobilnych na bieżąco spływają do systemu informatycznego, który analizuje zebrane informacje. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości (opóźnienia, niewłaściwego posortowania przesyłek czy przekroczenia wymaganego zakresu temperatury), wysyła informację o błędzie bezpośrednio na terminal mobilny kierowcy lub osobom wskazanym w odpowiednich procedurach. Dane na temat dystrybuowanego towaru są gromadzone w systemie, a następnie udostępniane pracownikom firmy i jej Klientom (za pośrednictwem strony internetowej lub w formie raportów). W przypadku przesyłek transportowanych z wykorzystaniem systemu Poltraf Iso-Therm Active (system monitorowanej dystrybucji w zimnym łańcuchu, czyli w przedziale temperatury od + 2 °C do + 8 °C) Klient ma możliwość monitorowania drogi i temperatury, w jakiej transportowane są produkty lecznicze w czasie rzeczywistym. Ponadto, po dostarczeniu towaru, Odbiorca ma możliwość wglądu w odczyt temperatury zarejestrowanej podczas procesu dystrybucji. Kierowca, na prośbę Odbiorcy, skanuje kod listu przewozowego, a na ekranie jego terminala mobilnego wyświetlają się wszystkie dane. W przypadku pozostałych przesyłek,  Klient może w każdej chwili sprawdzić status przesyłki za pośrednictwem strony internetowej. Zyskuje w ten sposób pewność, co do bezpieczeństwa swojego towaru.

Rozwiązania z zakresu automatycznej identyfikacji znacznie usprawniają pracę kierowców i ekspedytorów, skracając czas wykonywania czynności i przyczyniając się do zmniejszenia ilości błędów. Zamiast z kilku urządzeń pracownicy korzystają z jednego, wielofunkcyjnego terminala mobilnego. Takie rozwiązanie pozwala ujednolicić działania pracowników, ułatwiając codzienną pracę przy organizacji dostaw, a także wpływa na zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją sprzętu.  Urządzenia wykorzystywane przez firmę Poltraf odznaczają się unikalną konstrukcją (odporna na wstrząsy obudowa) oraz czasem długim czasem eksploatacji. Kolejną korzyścią związaną ze stosowaniem systemów automatycznej identyfikacji jest zmniejszenie ryzyka uszkodzenia transportowanego towaru. Firma Poltraf może kontrolować proces dystrybucji na wszystkich jego etapach, dając tym samym gwarancję bezpieczeństwa towaru, co jest szczególnie ważne w branży farmaceutycznej.

Anna Kunysz

Logowanie do systemu

Przejdź do logowania»

Zarządzanie przesyłkami

Wpisz numer swojej przesyłki

Zapytaj konsultanta

Infolinia:

+48 71 3153225

Kontakt»